Forskarintervju: Jan-Eric Gustafsson

Att forska kring skolutveckling är det enkla. Det svåra är att implementera forskningen och få det att fungera i stor skala, menar Jan-Eric Gustafsson, ordförande i Skolkommissionen. Nu tar han plats i Ifous vetenskapliga råd.

Läs hela intervjun här.


Forskarintervju: Monika Diehl

Entreprenöriellt lärande gör undervisningen både roligare och bättre. Om det är både elever och lärare överens. Men begreppet skaver och arbetssättet krockar med krav på resultat och kunskapskrav, menar Monika Diehl i sin avhandling.

Läs hela intervjun med Monika.


Ifous forskarintervju: Berit Lundgren och Jenny Rosén, Högskolan Dalarna

Forskarna Berit Lundgren och Jenny Rosén, Högskolan Dalarna, har genomfört förstudien 15 års forskning om sfi – en överblick och kommer att driva forskningen i FoU-programmet Språkutvecklande arbetssätt i sfi. I intervjun nedan berättar de mer om programmet.

 

Läs mer om förstudien, det aktuella FoU-programmet Språkutvecklande arbetssätt i sfi och det webbinarium som ägde rum 20 september (finns inspelat och tillgängligt här).


Forskarintervju: Ann-Christin Vallberg Roth

Ann-Christine Vallberg Roth är professor i pedagogik vid Malmö högskola och vetenskaplig ledare för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Undervisning i förskolan. Hon intervjuades i Ifousbilagan nr 1 2017, du hittar hela intervjun här.


Forskarintervju: Lärorikt entreprenörskap men begreppet skaver

Entreprenöriellt lärande gör undervisningen både roligare och bättre. Om det är både elever och lärare överens. Men begreppet skaver och arbetssättet krockar med krav på resultat och kunskapskrav, visar Monika Diehls avhandling, ””Måste det här vara som en väckelserörelse?” En studie om (det som kallas) entreprenöriellt lärande i grundskolan, utifrån Basil Bernsteins begreppsapparat”. Monika disputerade 28 april 2017 och är den andra forskaren som gör det inom ramen för Ifous FoU-program Entreprenöriellt lärande.

Intervjun med Monika.

Ett sammandrag från disputationen.

Ifous FoU-program Entreprenöriellt lärande.

 

 


Forskarintervju: Eva-Lena Lindster Norberg

Entreprenöriellt lärande fokuserar på företagande och individuella kvaliteter på bekostnad av skolans demokratiska uppdrag. Det menar Eva-Lena Lindster Norberg, som efterlyser tydligare formulering i läroplanen om syftet med entreprenöriellt lärande. Hennes avhandling Hur ska du bli när du blir stor? genomfördes inom ramarna för Ifous FoU-program Entreprenöriellt lärande.

Läs en intervju med Eva Lena.

Läs mer om FoU-programmet Entreprenöriellt lärande.


De sociala relationerna är grunden för pedagogiken

Eleven är huvudpersonen i skolan. Men få studier inom utbildningsvetenskap tar upp elevperspektivet. Helena Andersson, doktorand i pedagogik vid Malmö högskola, har studerat elevernas egen upplevelse av lärmiljön, som ett delprojekt i forskningsdelen av Ifous FoU-program ”Inkluderande lärmiljöer”.

 Intervju med Helena Andersson


Intervju med Magnus Erlandsson, Inkluderande lärmiljöer

En av Magnus Erlandssons viktigaste slutsatser utifrån sin forskningsstudie inom ramen för Ifous FoU-program Inkluderande lärmilöjer är att skolledare måste ha en klar bild över vilka normer som råder i organisationen – och vilka av dem man bör fokusera på för att förändra praktiken och uppnå inkluderande lärmiljöer.

 Läs intervjun!


Intervju med Eva Leffler, Entreprenöriellt lärande

Hur tänkte vi tidigare i processen? En intervju med Eva Leffler från april 2014 med fokus på vad som hände just då i FoU-programmet Entreprenöriellt lärande.
Eva Leffler är universitetslektor vid pedagogiska institutionen vid Umeå universitet och forskningsledare för Ifous FoU-program Entreprenöriellt

 Intervjun på YouTube


Inger Fält berättar om Små barns lärande

Inger Fält, Linnéuniversitetet, berättar om om Ifous forsknings- och utvecklingsprogram ”Små barns lärande”, samt om processen kring programmet. FoU-programmet drog igång under våren 2013 och syftar till att utveckla modeller för utvärdering och dokumentation för lärande i förskolan.

 Intervjun på YouTube


Forskarintervju: Linda Palla

Linda Palla,doktor i pedagogisk och forskare från Malmö högskola, är en del av Ifous FoU-program Undervisning i förskolan. Hon intervjuades om programmet under programmets kick-off 17-18 mars i Stockholm. Se hela intervjun med henne på Ifous officiella YouTube-kanal.

 Se intervjun med Linda Palla här!