Har ni kommit en bit på väg med fjärr- och/eller distansundervisning och skulle vilja vidareutveckla metoder och modeller? Nu startar Ifous ett FoUprogram som riktar sig till skolhuvudmän som tillsammans med forskare vill bepröva sin erfarenhet och bidra till ny vetenskaplig kunskap om detta område.

 

Hur?

Arbetet i FoU-programmet genomförs som en process under tre år och planeras utifrån de frågor och förutsättningar som finns hos medverkande skolor och skolhuvudmän. Kärnan i programmet är det arbete som sker i utvecklings­grupperna bestående av lärare och skolledare. Arbetet kommer att bedrivas genom en praktiknära forskningsprocess som går ut på att forskare tillsammans med lärare (och elever) iterativt designar, implementerar och utvärderar läraktiviteter på distans.

Planeringen av FoU-arbetet utgår från slutsatser i projektet Fjärrundervisning – bättre utsikter för fler elever som genomförts 2016–2017 och som slutrapporterades 1 februari 2018. Ambitionen är att FoU-programmet ska omfatta såväl ämnesundervisning som studiehandledning på modersmål. Beroende på medverkande skolors och huvudmäns behov kan både fjärr- och distansunder-visning vara aktuella att arbeta med.

Programmet leds av en styrgrupp bestående av chefer hos medverkande skolhuvudmän. Förberedelsearbete sker under våren 2018, ett första planeringsmöte för intresserade huvudmän hålls den 23 mars (se nedan). Kick-off planeras till höstterminen 2018.

 

Vem?

FoU-programmets målgrupp är lärare och rektorer inom gymnasie- och grundskola, samt chefer på förvaltningsnivå. De medverkande huvudmännen finansierar tillsammans FoU-programmet. Medlemskap i Ifous är en förutsättning för att delta.

 

Vad ska programmet leda till?

Syftet är att vidareutveckla fjärr-/distansundervisning så att den stödjer kunskapsutveckling hos de elever som berörs av den. I förlängningen syftar det till att bidra till en mer likvärdig utbildning och ett stärkt stöd till elever i behov av handledning på modersmål.

Syftet är också att genom samarbete mellan lärare och forskare låta lärares kunskaper och erfarenheter utgöra grund för gemensam kunskapsutveckling och ny forskning inom ett område där mycket lite forskningsbaserad kunskap finns.

 

Varför ett FoU-program?

Alla barn har rätt till en god utbildning. Det är en avgörande samhällsfråga som får effekter för både individ och samhälls-utveckling. I dag har många elever inte tillgång till fullgod undervisning i alla ämnen på grund av brist på lärare. En mycket stor utmaning för många huvudmän är att erbjuda elever studiestöd på sitt modersmål. Särskilt stora utmaningar finns i glesbygd och skärgårdskommuner, men även i tätare befolkade områden kan det vara svårt att erbjuda alla elever det stöd de behöver.

Digital teknik och samarbete i fjärr-organiserad verksamhet har rönt stor framgång exempelvis inom vården. Fjärr- och distansundervisning har potential att skapa likvärdighet och säkra undervisnings-kvaliteten för barn och ungdomar oavsett geografiskt läge.

Flera skolor och skolhuvudmän har påbörjat arbete med att använda och utveckla fjärrundervisning, bland annat inom ramen för den försöksverksamhet som samordnas av Skolverket. Men kunskapen behöver synliggöras, bli beprövad och delas av fler.

Den didak­tiska praktiknära forskningen kring fjärrunder­visning är också mycket begränsad, vilket bland annat påtalas i en utredning vars slutbetänkande presenterades den 30 maj 2017 (SOU 2017:44).

Genom FoU-programmet får huvudmannen stöd att utveckla fjärrundervisning utgående från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och samtidigt medverka till att öka kunskap och erfarenhet inom detta viktiga framtidsområde.

 

 

 

Vill du veta mer?

Kontakta gärna:

Karin Hermansson. FoUansvarig

E-post: karin.hermansson@ifous.se

Tfn: 0760-33 48 10

 

Läsa mer?

Handbok för medverkande i FoU-program hittar du här.