Aktuellt

27 april hålls ett öppet delningsseminarium där resultatet från FoU-programmet presenteras, läs mer om program och anmälan.

I samband med seminariet släpps slutrapporten Undervisning och ledarskap på fritids.

 

FoU-programmet

Fritidshemmets viktiga, pedagogiska uppdrag förtydligades i den senaste läroplanen. Den ska komplettera utbildningen i förskoleklassen och skolan, stimulera elevernas utveckling och lärande samt även erbjuda en meningsfull fritid och ge omsorg. Det stipuleras också i skollagen att all utbildning ska bedrivas på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Trots detta brottas många skolhuvudmän med utmaningar i fritidsverksamheten: Andelen högskoleutbildad personal är låg liksom kunskapen hos rektorer om hur arbetet kan organiseras och drivas utifrån en vetenskaplig grund. 

Det finns mycket lite forskning om hur fritidshemmen kan bli ett komplement till skolan men ändå behålla sin unika särart. Genom detta forsknings- och utvecklingsprogram kommer huvudmannen att få stöd i att utarbeta forskningsbaserade arbetsformer och i att utveckla beprövad erfarenhet på de egna fritidshemmen.

 

Vad ska programmet leda till?

Syftet med FoU-programmet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i fritidshemmens verksamhet, i linje med läroplanens skrivningar. Syftet är också att genom samarbete mellan lärare och forskare låta de verksammas kunskaper och erfarenheter utgöra grund för gemensam kunskapsutveckling och ny forskning inom området fritidshemspedagogik.

 

Vad händer i programmet?

Arbetet i programmet genomförs som en process under tre år (juli 2019 – juni 2022) och planeras utifrån de medverkandes frågor och förutsättningar. Kärnan i programmet är det arbete som sker i utvecklingsgrupperna som består av lärare på fritidshem och skolledare. 

 

 

Publikationer

Artiklar i vetenskapliga tidskrifter

Ackesjö, H. . (2022). Evaluating the practice in Swedish school-age educare: Issues and contradictionsJournal of Childhood, Education & Society3(1), 60–73.

Ackesjö, H., Haglund, B. (2021). Fritidspedagogisk undervisning : En fråga om intentionalitet, situationsstyrning och inbäddningUtbildning och Lärande / Education and Learning. 15 (1). 69-87.

Glaés-Coutts, L. (2021). The Principal as the Instructional Leader in School-Age Educare. I Leadership and Policy in Schools, DOI: 10.1080/15700763.2021.2019792

Vetenskapliga konferensbidrag

Gardesten, J. (2021). The teacher as a listener, an interactive agent, or an “excessive pointer”: Lessons from school-age educare teachers. Presentation vid Teachers Matter, datum, Växjö, Sverige.

Haglund, B. & Glaes-Coutts, L. (2021). The principal’s pedagogical leadership role for School- Age Educare staff. Paper presented at the NFPF/NERA conference, 3 – 5 November, Odense, Denmark.

 

Vilka är med?

Medverkar gör cirka 130 förvaltningsledare, rektorer, lärare på fritidshem och fritidspedagoger från fyra svenska skolhuvudmän. Sammanlagt finns cirka 30 skolor representerade.

Medverkande skolhuvudmän är:
Bladins stiftelse
Linköpings kommun
Stockholms stad
Österåkers kommun

 

Hur leds arbetet?

Programmet leds av en styrgrupp där varje medverkande skolhuvudman, forskargruppen och Ifous är representerade. De lokala processledarna leder och driver de lokala utvecklingsprocesserna.

Styrgruppen består av:
Ann Bisenius, Österåkers kommun 
Peter Bragner, Stockholms stad
Lina Rahm, Linköpings kommun 
Fredrik Svensson, Bladins stiftelse 

Forskningsinsatsen i programmet leds av Björn Haglund (Högskolan i Gävle) och Helena Ackesjö (Linnéuniversitetet). På Linnéuniversitetet medverkar också Marianne Dahl, Jens Gardesten, Lena Glas Coutts, Ann-Katrin Perselli och Marina Wernholm.

 

Mer att ta del av

Artikel: Språket blev viktigast på fritidshemmet (2021)

Film: Forskarna Helena Ackesjö och Björn Haglund intervjuas i samband med programmets kick-off (2019).

Film: Styrgruppens ordförande Jens Rosenqvist intervjuas i samband med kick-offen för programmet (2019).


Kontaktuppgifter

Projekt- och processledare är Andreas Jacobsson, andreas.jacobsson@ifous.se , tel. 0763-184127.