Ifous fokuserar: Fjärr- och distansundervisning ur elevperspektiv

I mars 2020 beslutades att landets gymnasieskolor skulle övergå till distansundervisning för att begränsa smittspridningen av det nya coronaviruset. För att få mer kunskap om gymnasieelevers upplevelser av denna omställning har Ifous genomfört en enkät som drygt 2 300 elever svarat på. Undersökningen är upplagd enligt en modell som mäter undervisningsklimat med hjälp av ett antal frågor kring hur eleverna uppfattar exempelvis
sina lärares närvaro och stöd samt relationen till klasskamrater. Ifous fokuserar: Fjärr och distansundervisning ur elevperspektiv är den slutgiltiga rapporten från undersökningen och då pandemin fortsätter finns det all anledning att ta tillvara de erfarenheter som görs och bearbeta dem systematiskt. Ifous enkätundersökning är tänkt att vara ett bland många bidrag i det arbetet.

 

Ifous fokuserar: Fjärr- och distansundervisning ur elevperspektiv