De sociala relationerna är grunden för pedagogiken

Eleven är huvudpersonen i skolan. Men få studier inom utbildningsvetenskap tar upp elevperspektivet. Helena Andersson, doktorand i pedagogik vid Malmö högskola, har studerat elevernas egen upplevelse av lärmiljön, som ett delprojekt i forskningsdelen av Ifous FoU-program ”Inkluderande lärmiljöer”.


Intervju med Magnus Erlandsson, Inkluderande lärmiljöer

En av Magnus Erlandssons viktigaste slutsatser utifrån sin forskningsstudie inom ramen för Ifous FoU-program Inkluderande lärmilöjer är att skolledare måste ha en klar bild över vilka normer som råder i organisationen – och vilka av dem man bör fokusera på…


Intervju med Eva Leffler, Entreprenöriellt lärande

Hur tänkte vi tidigare i processen? En intervju med Eva Leffler från april 2014 med fokus på vad som hände just då i FoU-programmet Entreprenöriellt lärande. Eva Leffler är universitetslektor vid pedagogiska institutionen vid Umeå universitet och forskningsledare för Ifous…


Inger Fält berättar om Små barns lärande

Inger Fält, Linnéuniversitetet, berättar om om Ifous forsknings- och utvecklingsprogram ”Små barns lärande”, samt om processen kring programmet. FoU-programmet drog igång under våren 2013 och syftar till att utveckla modeller för utvärdering och dokumentation för lärande i förskolan.


Forskarintervju: Linda Palla

Linda Palla,doktor i pedagogisk och forskare från Malmö högskola, är en del av Ifous FoU-program Undervisning i förskolan. Hon intervjuades om programmet under programmets kick-off 17-18 mars i Stockholm. Se hela intervjun med henne på Ifous officiella YouTube-kanal.