Inbjudan: Språkutvecklande arbetssätt inom sfi – varför och hur?

Varmt välkommen till den digitala spridningskonferensen för det treåriga FoU-programmet Språkutvecklande arbetssätt inom sfi! Den 3 december presenteras det arbete som lärare och skolledare från fyra skolhuvudmän/utbildningsanordnare tillsammans med Ifous och forskare från Högskolan Dalarna har bedrivit för att utveckla undervisningen inom svenska…


Programmering i skolan – när, var, hur och varför?

Programmering, undervisning och lärande på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet. Det är temat för den öppna digitala konferens som Ifous arrangerar  den 4 november tillsammans med fem skolhuvudmän som deltagit i det treåriga FoU-programmet Programmering i ämnesundervisningen.  Under tre…


Nytt forskningsprojekt: Introduktion i förskolan

Hur påverkar introduktionen i förskolan barnen, personalen och deras relation? Vilka faktorer är viktiga för anknytningstrygghet och socioemotionell utveckling? Introduktion förskola är en del av en ny typ av satsning – en forskningsstudie med en utvecklingsdel.  Välkommen att medverka i…


Pressmeddelande: Nyanlända elevers lärande

Resultaten från Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Nyanlända elevers lärande publiceras i dag. Under tre år har lärare och skolledare från Örebro kommun, tillsammans med forskare från Mälardalens högskola, arbetat tillsammans med forskare för att utveckla mottagande och undervisning av nyanlända…


Philippa Börjesson om Språkutvecklande arbetssätt inom sfi

Philippa Börjesson, tillförordnad regional utbildningschef på Hermods och processledare i forsknings- och utvecklingsprogrammet Språkutvecklande arbetssätt inom sfi intervjuas om arbetet i programmet.  


Ifous har fokus på skolans studie- och yrkesvägledning

FoU-programmet Undervisningsintegrerad studie- och yrkesvägledning planeras tillsammans med forskare från Karlstad universitet. Fokus ligger på hur vägledningen kan integreras i ämnesundervisningen och kopplas till elevernas tankar om framtiden som ett sätt att öka studiemotivationen.


Mötesplats: Språkutvecklande arbetssätt

Forskning visar att undervisning som fokuserar på språkets roll i alla ämnen gynnar alla elever och är nödvändigt för flerspråkiga elever. Tisdagen 8 september arrangerar Ifous en digital mötesplats där fokus ligger på frågor som Vad innebär ett språk- och…


Nytt FoU-program: Hållbar förskola

Förskolans utbildning ska präglas  av en positiv framtidstro och lägga grunden till ett växande intresse och ansvar för en hållbar utveckling – såväl miljömässig som ekonomisk och social. Det betyder att barnen ska få möjlighet att utveckla kunskap om hur man…


Nytt FoU-program: Skola för lärande och psykisk hälsa

Många barn och ungdomar befinner sig i skolan under en stor del av sin vakna tid. Det gör skolan till en av de viktigaste arenorna för hälsofrämjande arbete. Tillsammans startar nu Ifous och Region Stockholm ett FoU-program som främst riktar…


Utvecklingsartikel: Samverkan viktigt för att främja skolnärvaro

Inom ramen för FoU-programmet Inkluderande lärmiljöer har Kajsa Nyman och Gabriella Dahlberg, Täby kommun, skrivit artikeln Rektorers arbete för att främja skolnärvo. Vilket stöd behövs?. De har undersökt effekterna av en tvärprofessionell stödinsats i syfte att främja skolnärvaro. I artikeln…