Forskning i samverkan – lika självklart och enkelt som det låter?

 Att olika syften och drivkrafter kan leda till konflikt var en av slutsatserna vid det välbesökta digitala seminarium om samverkan som Ifous och Vetenskap & Allmänhet tillsammans arrangerade under Almedalsveckan 2021. Utgångspunkten var högskolelagens nya betoning av ömsesidigheten i samverkan….



Välkommen till en dag om att leda för skolutveckling!

Under tre år har Örebro kommuns rektorer– från förskola till vuxenutbildning – arbetat tillsammans med sina förvaltningsledare och en forskargrupp från KTH för att stärka sin kompetens i att leda och organisera ett långsiktigt och hållbart förbättringsarbete, stärka sin grund…


Inbjudan: Utveckling av lärares praktik – hur, varför och av vem?

Vad sker då 200 lärare, rektorer och förvaltningsledare från fyra olika huvudmän engagerar sig i aktionsforskning under tre år? 29 september presenterar deltagare och forskare från FoU-programmet Lärares praktik och profession vid en öppen konferens arbetet i programmet, där syftet har varit att…


Pressmeddelande: Huvudmannaorganisationerna tar över Ifous

Den 31 maj 2021 tar skolans tre huvudmannaorganisationer över Ifous verksamhet. På det sättet stärks den praktiknära skolforskningen och det forskningsbaserade utvecklingsarbetet i svensk skola. Ifous verksamhet kommer nu att bedrivas som en ideell förening med Sveriges Kommuner och Regioner, Friskolornas…


Slutrapport: Flerstämmig undervisning i förskolan – En förskola i takt med tiden

Är undervisning verkligen något som hör hemma i förskolan? Lär sig inte barn bäst genom lek? Vad är det man ska undervisa om? Och vad är det egentligen för skillnad på lärande och undervisning? Det är frågor som många som arbetar…


Pressmeddelande: En förskola i takt med tiden

I dag, torsdagen 22 april, avslutas Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Flerstämmig undervisning i förskolan med den öppna konferensen En förskola i takt med tiden. I programmet har 300 förskollärare och ledare för förskoleverksamhet på olika nivåer i åtta kommuner under drygt tre…


Utvecklingsartikel om hur omsorg uttrycks i förskolans undervisning

Omsorg och undervisning är ofta oskiljaktiga i förskolan. Den slutsatsen drar förskolerektor Christina Jarvis och förskollärare Helena Bergman i sin utvecklingsartikel där de undersökt hur omsorg uttrycks i förskolans undervisning. De har skrivit sin artikel inom ramen för forsknings- och…


Nytt FoU-program: Fokus undervisning

Har ni genomfört många insatser utan att det ger önskat resultat på elevnivå? Vill ni vara med och sätta fokus på att utveckla den ordinarie undervisningen? Nu startar Ifous ett FoU-program som riktar sig till lärare, rektorer och skolchefer som…


Webbinarium: Samverkan och samordnat stöd kring närvaroproblem i förskola och skola

Den 15 februari presenterade Malin Gren Landell, legitimerad psykolog, medicine doktor och tidigare särskild utredare, forskningsöversikten Ifous fokuserar: Samverkan och samordnat stöd i förskola och skola vid ett webbinarium. Skriften är framtagen tillsammans med Uppdrag psykisk hälsa i Stockholms län…