Inbjudan: Ifous fokuserar – Språkutvecklande förskola

Många förskolor kämpar med att hitta arbetssätt som gynnar barnens språkutveckling men ofta saknas tillräcklig forskningsbaserad kunskap som kan ge vägledning i arbetet. Ifous planerar därför att ta fram en kunskapsöversikt som ska kunna ge konkret, saklig och användbar information…


Debatt: Praktiknära forskning i samverkan – hur ska det gå till?

  Marie-Hélène Ahnborg, VD, och Karin Hermansson, FoU-ansvarig, skriver i debattartikeln Praktiknära forskning i samverkan – hur ska det gå till? hos Pedagogisk forskning i Sverige om vikten av samverkan och dess förutsättning för praktiknära forskning. De lyfter även vad…


Studio Ett lyfter Ifousrapporten om distansundervisning för gymnasieelever under Covid-19

Anna Åkerfeldt, process- och projektledare på Ifous samt forskare vid Stockholms universitet, intervjuades 3 december av Sveriges Radio Studio Ett med anledning av att landets gymnasieskolor återgår till distansundervisning på måndag. Anna har, tillsammans med Karin Hermansson, FoU-ansvarig på Ifous,…


Pressmeddelande: Språkutvecklande arbetssätt inom sfi

I dag hålls det digitala spridningsseminariet för FoU-programmet Språkutvecklande arbetssätt inom sfi. Där presenteras det arbete som har bedrivits under tre år, då skolledare och lärare på sfi studieväg 2 och 3 hos tre kommunala utbildningsanordare – Haninge kommun, Hässleholms kommun och Stockholms stad – samt…


Nytt forskningsprojekt: Introduktion i förskolan

Hur påverkar introduktionen i förskolan barnen, personalen och deras relation? Vilka faktorer är viktiga för anknytningstrygghet och socioemotionell utveckling? Introduktion förskola är en del av en ny typ av satsning – en forskningsstudie med en utvecklingsdel.  Välkommen att medverka i…


Nytt FoU-program: Hållbar förskola

Förskolans utbildning ska präglas  av en positiv framtidstro och lägga grunden till ett växande intresse och ansvar för en hållbar utveckling – såväl miljömässig som ekonomisk och social. Det betyder att barnen ska få möjlighet att utveckla kunskap om hur man…


Ifous presenterar sitt arbete för den svenska referensgruppen för European Agency

I dag fredag deltar Karin Hermansson, FoU-ansvarig, och Henrik Hamilton, process- och projektledare, i Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM:s), referensgrupp för arbetet i European Agency for Special Needs and Inclusive Education.  European Agency är ett nätverk av 31 europeiska länder som arbetar…


Ifous har fokus på skolans studie- och yrkesvägledning

FoU-programmet Undervisningsintegrerad studie- och yrkesvägledning planeras tillsammans med forskare från Karlstad universitet. Fokus ligger på hur vägledningen kan integreras i ämnesundervisningen och kopplas till elevernas tankar om framtiden som ett sätt att öka studiemotivationen. Det finns fortfarande möjlighet för intresserade skolhuvudmän att…


Pressmeddelande: Ny studie väcker nya frågor om FoU – samverkan

Vilka avtryck ger programmen i verksamheterna och hur påverkas eleverna? Hur sprids och används den forskning som bedrivs inom programmen? Vad menas egentligen med praktiknära forskning och forskningsbaserat utvecklingsarbete? Det är några av de frågor som har behandlats i studien Ifous fokuserar:…


Pressmeddelande: Programmering i skolan – vad, hur, när och varför?

Samtidigt som det infördes programmering i grundskolans kursplaner startade Ifous ett forsknings- och utvecklingsprogram (FoU), Programmering i ämnesundervisningen, där lärare och skolledare har arbetat tillsammans med forskare inom ett område där det till stora delar saknats kunskap. Onsdagen 4 november…