Nytt FoU-program: Skola för lärande och psykisk hälsa

Många barn och ungdomar befinner sig i skolan under en stor del av sin vakna tid. Det gör skolan till en av de viktigaste arenorna för hälsofrämjande arbete. Tillsammans startar nu Ifous och Region Stockholm ett FoU-program som främst riktar…


Utvecklingsartikel: Samverkan viktigt för att främja skolnärvaro

Inom ramen för FoU-programmet Inkluderande lärmiljöer har Kajsa Nyman och Gabriella Dahlberg, Täby kommun, skrivit artikeln Rektorers arbete för att främja skolnärvo. Vilket stöd behövs?. De har undersökt effekterna av en tvärprofessionell stödinsats i syfte att främja skolnärvaro. I artikeln…


Debatt: Dra lärdomar av vårens distansundervisning och utveckla skolan

I dag skriver Marie-Hélène Ahnberg, vd på Ifous, tillsammans med representanter för AcadeMedia, Huddinge kommun, Kunskapsskolan Sverige och Nacka kommun, på Altinget.se om behovet av en gemensam utvärdering kring hur undervisningens kvalitet och elevernas lärande har påverkats av vårens distansundervisning. Målet…


Intervju: Intervju med Madleine Nilsson, Språkutvecklande arbetssätt inom sfi

Madleine Nilsson, rektor från Hässleholms kommun, intervjuas om att medverka i Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Språkutvecklande arbetssätt inom sfi. Hon berättar om vad som varit givande med programmet – och vad som har utmanat henne och hennes arbetslag.  


Örebro satsar på ledarskap för skolutveckling

I FoU-programmet Leda för skolutveckling satsar Örebro kommun på att stärka sin personal från förskola till vuxenutbildning och på så sätt fördjupa det pågående utvecklingsarbetet. Katarina Arkehag, förvaltningschef för förskola och skola är mycket positiv till programmet. Här intervjuas hon om…


Pressmeddelande: Elever ser både möjligheter och svårigheter med distansundervisning

När smittspridningen av Covid-19 ökade kraftigt hänvisades Sveriges gymnasieelever till distansundervisning. En stor förändring för många, och hur har eleverna själva upplevt situationen? Ifous släpper i dag delrapporten  Gymnasieelevers uppfattningar av när- och distansundervisning med fokus på undervisningsklimat, som genom…


Pressmeddelande: Ny vägledande forskningsöversikt om kartläggning av orsaker till skolfrånvaro

Skolfrånvaron ökar och det finns många frågor att ställa när en elev är frånvarande och där de många olika svaren kräver sina specifika åtgärder för att göra det möjligt för eleven att komma tillbaka till undervisningen. Men hur ställer man dessa…


Pressmeddelande: Inkluderande lärmiljöer – rapport från en forskningsinsats

Den 5 maj presenteras resultaten från den forskning som har bedrivits i Ifous FoU-program Inkluderande lärmiljöer. Under tre års till har cirka 250 lärare och skolledare har arbetat tillsammans med forskare från Högskolan i Borås med frågor som rör hur en lärmiljö ut…


Intervju: Roswitha Rieder om Språkutvecklande arbetssätt inom sfi

Roswitha Rieder, verksamhetschef för vuxenutbildningen Stockholms stad och styrgruppens ordförande i forsknings- och utvecklingsprogrammet Språkutvecklande arbetssätt inom sfi, intervjuas av Emma Kreü, medlemsansvarig på Ifous. Roswitha berätta om arbetet i programmet, som nu går in på sitt tredje år.  


Ifous tipsar: Coronakrisen och lärarnas rekordsnabba omställning – erfarenheter så här långt

Nina Bergdahl, doktorand vid Stockholms universitet har tillsammans med Jalal Nouri som är docent vid samma universitet och en av de forskare som Ifous samverkar med i FoU-program, gjort en blixtstudie av hur lärare implementerar distansundervisning och vilka erfarenheter de har så här långt. Läs: Covid-19 och…