Nytt FoU-program: Vuxenutbildning på distans

Vuxenutbildningen har en central plats för kompetensförsörjning och för livslångt lärande. De senaste årets distansundervisning har visat på möjligheter och utmaningar i undervisning och lärande, men forskningen om vuxenutbildning är begränsad. I Ifous FoU-program om didaktiska aspekter i vuxenutbildningens distansundervisning,…


Pressmeddelande: Karin Hermansson ny vd för Ifous

Den 1 september tillträder Karin Hermansson som vd för den ideella föreningen Ifous då nuvarande vd Marie-Hélène Ahnborg går i pension. Karin kommer närmast från en tjänst som FoU-ansvarig på Ifous och har mångårig erfarenhet av samspelet mellan forskning och…



Pressmeddelande: Ifous tar över den nationella testarenan Swedish Edtest

Nu är det klart att forskningsinstitutet Ifous tar över Sveriges nationella testarena för digitala lärresurser, Swedish Edtest. I samarbete med branschorganisationen Swedish Edtech Industry fortsätter utvecklingen av en digital testarena som möjliggör för fler lärare, skolhuvudmän och edtechutvecklare att utveckla …


Pressmeddelande: Äntligen FoU i fritidshemmet!

2019 startade Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Fritidshemmets pedagogiska uppdrag och under tre år har lärare och skolledare på olika nivåer hos fyra skolhuvudmän arbetat tillsammans med forskare från Högskolan i Gävle och Linnéuniversitetet  för att med praktiknära forskningsinsatser och konkret…


Inbjudan: Delningsseminarium för Fritidshemmets pedagogiska uppdrag

Under tre år har fyra skolhuvudmän samarbetet med forskare inom ramen för FoU-programmet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag. Den 27 april delar deltagarna och forskarna med sig av sina erfarenheter utifrån arbetet i programmet vid ett öppet digitalt delningsseminarium. Läs mer om…


Nytt FoU-program: Språkutvecklande förskola

Bristande likvärdighet i svensk förskola är ett stort problem. Det slås fast i slutbetänkandet från utredningen om ökat deltagande i förskolan:  Förskola för alla barn – för bättre språkutveckling i svenska (SOU 2020:67). Allra mest drabbar detta barn i socioekonomiskt utsatta områden och barn…



Ifous mötesplats: Varför presterar pojkar sämre än flickor i skolan?

Statistik visar att pojkar under en längre tid presterat sämre i skolan än flickor oavsett vilken grupp man tittar på: pojkar från studieovana hem har sämre betyg än flickor från studieovana hem och utlandsfödda pojkar har sämre studieresultat än utlandsfödda…


PRESSMEDDELANDE: Fjärr- och distansundervisning för en mer likvärdig skola

2019 startade Ifous FoU-programmet Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning med fjärr- och distansundervisning (DigiLi). Inom ramen för FoU-programmet  har lärare och skolledare på olika nivåer hos åtta olika skolhuvudmän tillsammans med Ifous och forskare från Åbo Akademi, Stockholms universitet och Kungliga…