#skolDigiguide: Forskning och uppföljning

Tisdagen 19 januari medverkade Karin Hermansson, FoU-ansvarig på Ifous, i ett panelsamtal vid SKRs webbinarium #skolDigiguide: Forskning och uppföljning. Webbinariet arrangerades inom ramen för #skolDigiplan, den nationella handlingsplanen för digitalisering i skolväsendet. Temat för dagen var forskning och uppföljning gällande digitalisering i skolväsendet och…


Dialog 2021

  Den 2-3 februari går åländska Dialog 2021 av stapeln. Seminariedagarna, som har arrangerats i tio år, riktar sig till hela undervisningssektorn och har i år temat social hållbarhet. Under dagarna föreläser bland andra Anna Åkerfeldt, process- och projektledare på…


Reflektion: Gymnasieelevers uppfattningar av fjärr- och distansundervisning

Gymnasieskolor runt om i Sverige stängdes igen någon vecka före jul, och grundskolans högstadium kommer att få samma möjlighet från den 11 jan 2021. Rekommendationen kommer från Folkhälsomyndigheten som råder skolhuvudmän att fram till den 24 januari 2021 hålla gymnasieskolorna,…



Inbjudan: Ifous fokuserar – Språkutvecklande förskola

Många förskolor kämpar med att hitta arbetssätt som gynnar barnens språkutveckling men ofta saknas tillräcklig forskningsbaserad kunskap som kan ge vägledning i arbetet. Ifous planerar därför att ta fram en kunskapsöversikt som ska kunna ge konkret, saklig och användbar information…


Debatt: Praktiknära forskning i samverkan – hur ska det gå till?

  Marie-Hélène Ahnborg, VD, och Karin Hermansson, FoU-ansvarig, skriver i debattartikeln Praktiknära forskning i samverkan – hur ska det gå till? hos Pedagogisk forskning i Sverige om vikten av samverkan och dess förutsättning för praktiknära forskning. De lyfter även vad…


Studio Ett lyfter Ifousrapporten om distansundervisning för gymnasieelever under Covid-19

Anna Åkerfeldt, process- och projektledare på Ifous samt forskare vid Stockholms universitet, intervjuades 3 december av Sveriges Radio Studio Ett med anledning av att landets gymnasieskolor återgår till distansundervisning på måndag. Anna har, tillsammans med Karin Hermansson, FoU-ansvarig på Ifous,…


Pressmeddelande: Språkutvecklande arbetssätt inom sfi

I dag hålls det digitala spridningsseminariet för FoU-programmet Språkutvecklande arbetssätt inom sfi. Där presenteras det arbete som har bedrivits under tre år, då skolledare och lärare på sfi studieväg 2 och 3 hos tre kommunala utbildningsanordare – Haninge kommun, Hässleholms kommun och Stockholms stad – samt…


Nytt forskningsprojekt: Introduktion i förskolan

Hur påverkar introduktionen i förskolan barnen, personalen och deras relation? Vilka faktorer är viktiga för anknytningstrygghet och socioemotionell utveckling? Introduktion förskola är en del av en ny typ av satsning – en forskningsstudie med en utvecklingsdel.  Välkommen att medverka i…


PRESSINBJUDAN: Språkutvecklande arbetssätt inom sfi – varför och hur?

Torsdagen 3 december arrangerar Ifous ett digitalt spridningsseminarium där resultaten från det treåriga forsknings- och utvecklingsprogrammet Språkutvecklande arbetssätt inom sfi presenteras. Medverkar gör bland annat Cecilia Christersson, vicerektor Malmö universitet, tidigare särskild utredare (SOU 2018:19) och Kristina Persdotter, statssekreterare hos utbildningsminister Anna Ekström. Forskningsresultaten presenteras av…