Nytt forskningsprojekt: Introduktion i förskolan

Hur påverkar introduktionen i förskolan barnen, personalen och deras relation? Vilka faktorer är viktiga för anknytningstrygghet och socioemotionell utveckling? Introduktion förskola är en del av en ny typ av satsning – en forskningsstudie med en utvecklingsdel.  Välkommen att medverka i…


Philippa Börjesson om Språkutvecklande arbetssätt inom sfi

Philippa Börjesson, tillförordnad regional utbildningschef på Hermods och processledare i forsknings- och utvecklingsprogrammet Språkutvecklande arbetssätt inom sfi intervjuas om arbetet i programmet.  


Mötesplats: Språkutvecklande arbetssätt

Forskning visar att undervisning som fokuserar på språkets roll i alla ämnen gynnar alla elever och är nödvändigt för flerspråkiga elever. Tisdagen 8 september arrangerar Ifous en digital mötesplats där fokus ligger på frågor som Vad innebär ett språk- och…


Nytt FoU-program: Hållbar förskola

Förskolans utbildning ska präglas  av en positiv framtidstro och lägga grunden till ett växande intresse och ansvar för en hållbar utveckling – såväl miljömässig som ekonomisk och social. Det betyder att barnen ska få möjlighet att utveckla kunskap om hur man…


Nytt FoU-program: Skola för lärande och psykisk hälsa

Många barn och ungdomar befinner sig i skolan under en stor del av sin vakna tid. Det gör skolan till en av de viktigaste arenorna för hälsofrämjande arbete. Tillsammans startar nu Ifous och Region Stockholm ett FoU-program som främst riktar…


Utvecklingsartikel: Samverkan viktigt för att främja skolnärvaro

Inom ramen för FoU-programmet Inkluderande lärmiljöer har Kajsa Nyman och Gabriella Dahlberg, Täby kommun, skrivit artikeln Rektorers arbete för att främja skolnärvo. Vilket stöd behövs?. De har undersökt effekterna av en tvärprofessionell stödinsats i syfte att främja skolnärvaro. I artikeln…


Debatt: Dra lärdomar av vårens distansundervisning och utveckla skolan

I dag skriver Marie-Hélène Ahnberg, vd på Ifous, tillsammans med representanter för AcadeMedia, Huddinge kommun, Kunskapsskolan Sverige och Nacka kommun, på Altinget.se om behovet av en gemensam utvärdering kring hur undervisningens kvalitet och elevernas lärande har påverkats av vårens distansundervisning. Målet…


Intervju: Intervju med Madleine Nilsson, Språkutvecklande arbetssätt inom sfi

Madleine Nilsson, rektor från Hässleholms kommun, intervjuas om att medverka i Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Språkutvecklande arbetssätt inom sfi. Hon berättar om vad som varit givande med programmet – och vad som har utmanat henne och hennes arbetslag.  


Seminarium: ”Så arbetar ni med strukturerade kartläggningar för att hitta orsaker till skolfrånvaro”

Den 26 maj presenterade Malin Gren Landell, leg psykolog och tidigare regeringens utredare av problematisk skolfrånvaro, Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem, vid ett webbsänt seminarium. Syftet med skriften är att bidra med konkret, saklig och användbar information om kunskapsläget och ge…


Utvecklingsartikel: Lika värde för alla

Empati, acceptans och allas lika värde är självklarheter på Lejonströmsskolan i Skellefteå. Ida Wiik, grundskollärare och förstelärare i årskurs f-3, och Marie Ellström-Westerlund, specialpedagog och förstelärare årskurs 1–6,  har inom ramen för Ifous FoU-program Inkluderande lärmiljöer skrivit en utvecklingsartikel om ett nära…