Pressmeddelande: Nyanlända elevers lärande

Resultaten från Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Nyanlända elevers lärande publiceras i dag. Under tre år har lärare och skolledare från Örebro kommun, tillsammans med forskare från Mälardalens högskola, arbetat tillsammans med forskare för att utveckla mottagande och undervisning av nyanlända…


Pressmeddelande: Elever ser både möjligheter och svårigheter med distansundervisning

När smittspridningen av Covid-19 ökade kraftigt hänvisades Sveriges gymnasieelever till distansundervisning. En stor förändring för många, och hur har eleverna själva upplevt situationen? Ifous släpper i dag delrapporten  Gymnasieelevers uppfattningar av när- och distansundervisning med fokus på undervisningsklimat, som genom…


Pressmeddelande: Ny vägledande forskningsöversikt om kartläggning av orsaker till skolfrånvaro

Skolfrånvaron ökar och det finns många frågor att ställa när en elev är frånvarande och där de många olika svaren kräver sina specifika åtgärder för att göra det möjligt för eleven att komma tillbaka till undervisningen. Men hur ställer man dessa…


Pressmeddelande: Inkluderande lärmiljöer – för vem, varför och hur?

I dag presenteras resultaten från Ifous forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) Inkluderande lärmiljöer. Under tre år har 235 lärare och skolledare i ca 40 skolor i sju kommuner arbetat tillsammans med forskare för att fördjupa den forskningsbaserade kunskapen om hur skolan kan möta alla elever. –…


Pressinbjudan: Inkluderande lärmiljöer – för vem, varför och hur?

Onsdagen 27 november presenteras resultaten från Ifous forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) Inkluderande lärmiljöer. Under tre år har 235 lärare och skolledare i ca 40 skolor i sju kommuner arbetat tillsammans med forskare för att fördjupa den forskningsbaserade kunskapen om hur…


Pressmeddelande: Äntligen FoU i fritidshemmet!

Onsdagen 13 november startade Ifous’ forsknings- och utvecklingsprogram Fritidshemmets pedagogiska uppdrag. Under tre år kommer lärare, fritidspedagoger och skolledare att arbeta ihop med forskare för att med praktiknära forskningsinsatser och konkret utvecklingsarbete stärka fritidshemmen så att de kan fungera som pedagogiskt komplement…


Pressmeddelande: Skolnärvaro – en viktig skyddsfaktor mot psykisk ohälsa

Den psykiska ohälsan bland barn och unga ökar. Långvarig skolfrånvaro kan vara ett tecken på psykisk ohälsa. Dessa frågor behandlas i en forskningsöversikt som Ifous tagit fram tillsammans med Uppdrag psykisk hälsa i Stockholms län som är en gemensam satsning mellan…


Pressinbjudan: Värdegrund och vetenskaplig grund – dilemma eller möjlighet

Tisdagen 2 juli arrangerar Ifous i samverkan med Vetenskap & Allmänhet seminariet ”Värdegrund och vetenskaplig grund – dilemma eller möjlighet” i Visby. Arrangemanget är en del av Almedalsveckan och fokus ligger på skolans demokratiuppdrag och vad det innebär i förhållande…


Pressmeddelande: Att bygga skola på vetenskaplig grund – hur gör man det?

Den bristande tillgången på skollokaler är en av skolans stora utmaningar. Under de närmaste åren kommer många nya skolor behöva byggas eller renoveras. Vad bör man som skolhuvudman tänka på vid planering av nybyggnation och renovering? Ifous släpper i dag…


Pressmeddelande: Undervisning i förskolan – från invecklat till utvecklat

Fredagen 26 april avslutas Ifous forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) Undervisning i förskolan där 250 förskollärare och förskolechefer i tio kommuner och drygt 80 förskolor under tre år har arbetat tillsammans med forskare från Malmö universitet för att utveckla undervisningen i…